Tilmeld dig
7. jan
2026

Aktiv læring i matematik mellemtrin: Digitale programmer i matematikundervisningen

Kompetencefonden støtter kurser, som lever op til tre kriterier. Men for at gøre det lettere for dig, der skal finde et kursus, har Professionshøjskolerne og CFU’erne udviklet en række kurser, som lever op til kompetencefondens formål. Disse kurser er på den såkaldte "positivliste".

Læs mere her

Københavns Professionshøjskole

Hvornår
7. jan 2026
Tilmeldingsfrist
10. dec 2025
Hvor
1799 København V, Campus Carlsberg
Pris
3.708 kr. + moms
Digitale værktøjer kan mere end blot ekspedere opgaver i matematik. De kan også bruges i en bred vifte af sammenhænge til at åbne matematikkens begreber for eleverne og bidrage til deres forståelse af matematikken.

Kursusbeskrivelse

Kursusnummer
CFU-K26016-dlf

Søg tilskud til kurset

Er du ansat på overenskomst mellem KL og Lærernes Centralorganisation? Så har du mulighed for at søge tilskud.

Kurset handler om at få et øget kendskab til de digitale programmers muligheder, men stiller også skarpt på, hvordan vi som matematiklærere kan tilrettelægge en undervisning med digitale programmer, som kan fremme elevers læring, sammenhængsforståelser og understøtte elevernes ræsonnementer.

Vi dykker ned i, hvordan de tre værktøjsprogrammer i matematik – regneark, dynamisk geometri og CAS – kan sættes i spil på måder, der har læring som sigte. Derudover vil vi kigge på AI og især chatbots, der med deres indtog i skoleverdenen har udfordret den måde, vi traditionelt tænker matematikundervisning på. På kurset vil vi derfor vise veje, man som lærer kan gå, så AI ikke bliver en blind makker i hjemmene, men en ressource for matematikundervisningen.

I løbet af de to kursusdage kommer du til at arbejde med flere af fagets matematiske kompetencer.
Kurset afholdes over to gange, så du har mulighed for at afprøve nogle af kursets aktiviteter og ideer i din undervisning.

Medbring computer, oplader og læremidler fra egen undervisning.

Mål

Kurset giver dig ideer og didaktiske input til, hvordan fagets 3 værktøjsprogrammer – dynamisk geometri, CAS og regneark – kan bruges til at foretage undersøgelser, bruge flere repræsentationsformer og anvende programmerne til at argumentere og diskutere matematik.

På kurset vil du:

  • få et godt kendskab til GeoGebra, regneark og CAS
  • få nye digitale repræsentationer i din matematikværktøjskasse
  • få didaktisk input og greb til arbejdet med digitale programmer i matematik
  • lære at forholde dig produktivt, men kritisk, til brug af AI i matematikundervisningen.

Målgruppe

Matematiklærere på mellemtrinnet samt matematikvejledere.

Opdateret den 2025-04-25 10:56:05
7. jan 2026
1799 København V, Campus Carlsberg

Se også