Kursusnummer
CFU-K26016-dlf
Kurset handler om at få et øget kendskab til de digitale programmers muligheder, men stiller også skarpt på, hvordan vi som matematiklærere kan tilrettelægge en undervisning med digitale programmer, som kan fremme elevers læring, sammenhængsforståelser og understøtte elevernes ræsonnementer.
Vi dykker ned i, hvordan de tre værktøjsprogrammer i matematik – regneark, dynamisk geometri og CAS – kan sættes i spil på måder, der har læring som sigte. Derudover vil vi kigge på AI og især chatbots, der med deres indtog i skoleverdenen har udfordret den måde, vi traditionelt tænker matematikundervisning på. På kurset vil vi derfor vise veje, man som lærer kan gå, så AI ikke bliver en blind makker i hjemmene, men en ressource for matematikundervisningen.
I løbet af de to kursusdage kommer du til at arbejde med flere af fagets matematiske kompetencer.
Kurset afholdes over to gange, så du har mulighed for at afprøve nogle af kursets aktiviteter og ideer i din undervisning.
Medbring computer, oplader og læremidler fra egen undervisning.
Mål
Kurset giver dig ideer og didaktiske input til, hvordan fagets 3 værktøjsprogrammer – dynamisk geometri, CAS og regneark – kan bruges til at foretage undersøgelser, bruge flere repræsentationsformer og anvende programmerne til at argumentere og diskutere matematik.
På kurset vil du:
Målgruppe
Matematiklærere på mellemtrinnet samt matematikvejledere.