Tilmeld dig
19. mar
2026

Sproglærerforeningens sprogkursus 2026

Kompetencefonden støtter kurser, som lever op til tre kriterier. Men for at gøre det lettere for dig, der skal finde et kursus, har Professionshøjskolerne og CFU’erne udviklet en række kurser, som lever op til kompetencefondens formål. Disse kurser er på den såkaldte "positivliste".

Læs mere her

Sproglærerforeningen

Hvornår
19. mar 2026
Tilmeldingsfrist
10. feb 2026
Hvor
Middelfart, Viaduktvej 28, 5500
Pris
1.995 kr. + moms

Kursets udgangspunkt er praksisorienteret inspiration på baggrund af forskningsbaseret viden. Fokus er
på inddragelse af moderne teknologiske hjælpemidler i sprogundervisningen frem for at betragte dem
som noget, der skal bekæmpes. Kursusformålet er at gøre sproglærerne fortrolige med de praktiske muligheder, som de moderne hjælpemidler indeholder. Herved vil lærerne både kunne gennemføre en tidssvarende sprogundervisning og samtidig fastholde elevernes motivation for at lære henholdsvis engelsk,
tysk og fransk. Kursusformen er en blanding af foredrag, workshops og diskussion.

Målgruppe:
sproglærere i grundskolen med interesse for sprogundervisning 

Kursusafgift:
medlemmer: 1.695 kr.
ikke-medlemmer: 1.995 kr.
lærerstuderende og pensionister: 800 kr.

Tilmelding:
senest 10. marts 2026 via
www.sproglaererforeningen.dk

OBS!
Der kan søges tilskud til kurset gennem
kompetencefonden på
https://vpt.dk/projekt/den-kommunale-kompetencefond

Program

Kl. 09.00: Morgenbuffet ved ankomst

Kl. 09.30: Networking

Sproglærerforeningens tre fagudvalg vil være til stede og facilitere networking for de deltagere, der ønsker det.

Kl. 10.00 Velkomst ved formand Rita Mogensen

Kl. 10.15 Brug af AI i sprog v/ Thore Husfeldt, professor, IT Universitetet

Generativ kunstig intelligens – især store sprogmodeller i form af samtalerobotter som OpenAIs,

ChatGPT – udfordrer grundlag og metode for sprogundervisning. På den ene side skal gyldig udprøvning og traditionelle rutiner for tilbagekobling gentænkes, på den anden side præges samtaler om sprogundervisningens fremtidige relevans af usikkerhed og faglig sorg. Jeg vil både give et kort indblik i dele af teknologien, som burde være interessant for alment sproginteresserede, og dele generelle betragtninger om undervisning og brug af digitale værktøjer.

Kl. 11.00 Kaffebuffet med frugt

Kl. 11.15 Workshopbånd I – vælg mellem workshop A og B.

Kl. 12.30 Frokost

Kl. 13.30 Workshopbånd II – vælg mellem workshop C og D.

Kl. 14.45 Kaffebuffet med kage

Kl. 15.00 Nyt fra undervisningsministeriet v/ læringskonsulenterne, Børne- og Undervisningsministeriet

Kl. 15.45 Afslutning og evaluering

Kl. 16.00 Farvel og tak for denne gang

New Way to Teach English – Learning

Logs at the Core

v/ Frank Lacey, lærer og kursusinstruktør (Workshoppen foregår på engelsk, men henvender sig til alle sproglærere). With fewer English hours in upper grades and no more written exams, how do we keep writing a key part of language learning? In this English-language workshop, you’ll explore how learning logs can support writing while strengthening spoken English.

Why use learning logs?

  • They promote authentic communication

and individual learning paths.

  • They boost motivation and engagement.
  • They allow for personalized, forward-focused feedback. Learning logs have been the backbone of my teaching—with strong results for all students.

B:

AI som undervisningsassistent

v/ Mads Meedom Papsø Laursen, lærer og kursusinstruktør

En workshop med fokus på brugen af AI i fremmedsprogsundervisningen. En praksisorienteret

workshop, der demonstrerer, hvordan AI kan assistere lærerens forberedelse, og som præsenterer forslag til undervisningsaktiviteter, hvor eleverne bruger AI-assistenter. Workshoppen henvender sig mest til nysgerrige lærere, som måske ikke er kommet rigtig i gang med at bruge AI-assistenter

endnu. Deltagerne bedes medbringe egen computer/ tablet.

C:

AI i sprogundervisningen

v/ Maria Frantzen, læsevejleder, ordblindelærer, tysk- og fransklærer og Cathrine Høffner, redaktør og engelsklærer.

Dyk ned i mulighederne ved anvendelsen af kunstige intelligens i dinsprogundervisning! Få gode råd og idéer til hands-on-øvelser, der giver indblik i, hvordan AI kan hjælpe dig med din forberedelse, i din undervisning, og når du skal give elevfeedback. Bliv klogere på, hvilke AI-værktøjer der findes, hvad de hver især kan, og hvornår det giver mest mening at anvende dem – for dig og dine elever.

Deltagerne bedes medbringe egen computer/tablet.

D:

Podcast i sprogundervisningen

v/ Jan Liin Jessen, lærer og podcastvært

I denne workshop bliver du introduceret til mediet og til at lave korte podcastafsnit. Med udgangspunkt i kendte historiske begivenheder vil der i grupper blive arbejdet med engelsk og tysk originallyd, som skal danne udgangspunkt for at indspille korte podcastafsnit. Man lærer her at introducere mediet podcast i sprogundervisningen, og der gives eksempler på, hvad elever har produceret.

Deltagerne bedes medbringe egen computer

Torsdag den 19. marts 2026 kl. 10.00 – 16.00 på Hotel Park, Viaduktvej 28, 5500 Middelfart

 

Opdateret den 2025-08-18 10:36:06
19. mar 2026
Middelfart, Viaduktvej 28, 5500

Se også