Tilmeld dig
9. mar
2027

Aktiv læring i matematik mellemtrin: At opdage matematik – fra nysgerrighed til indsigt

Kompetencefonden støtter kurser, som lever op til tre kriterier. Men for at gøre det lettere for dig, der skal finde et kursus, har Professionshøjskolerne og CFU’erne udviklet en række kurser, som lever op til kompetencefondens formål. Disse kurser er på den såkaldte "positivliste".

Læs mere her

Professionshøjskolen Absalon

Hvornår
9. mar 2027
Tilmeldingsfrist
2. feb 2027
Hvor
4200 Slagelse, Professionshøjskolen Absalon
Kontakt
CFU Kursusafdeling
kursus@pha.dk
+4572481930.
Pris
4.020 kr. + moms
Når eleverne bliver aktive deltagere i undersøgelser i matematik, løfter du også deres engagement. Du får elever, der vil bevæge sig fra regler til opdagelser – og dermed finde en ny vej til matematikforståelse i tråd med fagfornyelsens intentioner.

Kursusbeskrivelse

Henvender sig til

Matematiklærere på mellemtrinnet.

Målet med kurset

Du får mulighed for at:

• Arbejde med problemer, der har lav indgangstærskel og højt til loftet

• Udbygge dit kendskab til relevante teknologier og digitale værktøjer

• Iscenesætte matematiske dialoger med læring i fokus

• Arbejde med undersøgelser i matematik – herunder: Iscenesættelse, elevernes arbejde med problemet og fælles refleksion

• Arbejde videre med talforståelse og regnestrategier.

Du tager hjem fra kurset med didaktiske redskaber i rygsækken, der kan give dig energi til – i højere grad – at arbejde med undersøgelser, digitale værktøjer og dialoger i matematikundervisningen. Du vil også få indsigt i, hvor du kan finde inspiration til din varierede og differentierede undervisning.

Indhold

Du får øget kendskab til, hvordan du kan iscenesætte undersøgelser med problemløsning, samt hvordan du inddrager teknologier og digitale værktøjer, som understøttende element for elevernes dybere forståelse af matematik – med afsæt i fagfornyelsens tiltag.

På kurset stiller vi også skarpt på, hvordan du kan arbejde med elevernes sammenhængsforståelser og understøtte deres ræsonnementer.

I løbet af de to kursusdage kommer du til at arbejde med flere af fagets matematiske kompetencer og videreudviklingen af elevernes talforståelse og deres brug af fleksible og adaptive regnestrategier.

Kurset afholdes over to gange, så du har mulighed for at afprøve nogle af kursets aktiviteter og idéer i din undervisning.

Du kommer til at arbejde med:

• Didaktiske input og greb til arbejdet med undersøgelser i matematik

• Teknologier, GeoGebra, regneark og evt. CAS

• Matematiske problemer

• Numbertalks m.m.

• Indholdet i fagfornyelsen

• Den nationale indsats for tal og algebra.

Medbring computer, oplader og læremidler fra egen undervisning.

Praktiske oplysninger

Søg tilskud fra Kompetencefonden til dette kursus.

Er du ansat på overenskomst mellem KL og Lærernes Centralorganisation (Danmarks Lærerforening DLF og Uddannelsesforbundet), kan du pr. 1. april 2025 søge midler til kompetenceudvikling i Den Kommunale Kompetencefond.

Du kan modtage op til 30.000 kr. pr. 12 måneder til kursusgebyr, transportudgifter, materialeudgifter, opholdsudgifter og vikarudgifter. Kompetencefonden dækker 80% af det ansøgte beløb. Det resterende beløb skal dækkes af din skole.

Se her, hvordan du søger tilskud via Kompetencefonden: https://vpt.dk/projekt/den-kommunale-kompetencefond

OBS: Husk, at du både skal søge tilskud OG tilmelde dig kurset!

Kursusnr

S27-206

Undervisere

Margit Holm - Pædagogisk konsulent, CFU Absalon

Tom Stub Christiansen () - Pædagogisk konsulent, CFU Absalon

Sted

SLA Professionshøjskolen Absalon, Campus Slagelse - Sdr. Stationsvej 30, 4200 Slagelse

Ledige pladser

25

Tilmeldingsfrist

02-02-2027

Opdateret den 2025-12-18 12:06:43
9. mar 2027
4200 Slagelse, Professionshøjskolen Absalon

Se også

Job fra lærerjob.dk