

Lærere, der underviser eller ønsker at undervise i teknologiforståelse som valgfag eller på
anden måde er nysgerrige på teknologiforståelse. Kurset er introducerende og relevant for
dig, der gerne vil i gang med at undervise i teknologiforståelse.
På kurset får du et indblik i teknologiforståelsesfagligheden, centrale begreber og tilgange
samt bliver inspireret med praksisnære forløb og idéer. Vi arbejder hands-on og
praksisnært med emner, metoder og redskaber, der gør det spændende og tilgængeligt.
Du vil blandt andet:
• Eksperimentere og skabe med teknologi gennem forskellige kreative iterative
processer, der gør teknologiforståelse engagerende for eleverne.
• Udforske programmering ud fra konkrete og legende tilgange, der gør det nemt og
motiverende.
• Blive introduceret til generativ kunstig intelligens og få idéer til, hvordan denne kan
bruges som en del af undervisningen for at fremme elevernes nysgerrighed og
forståelse for fremtidens teknologi.
Som underviser oplever du måske usikkerhed omkring, hvordan du bedst integrerer
teknologiforståelse i din undervisning. Måske mangler du viden om de digitale teknologier,
som eleverne skal mestre og forholde sig til i en stadig mere digitaliseret verden. Samtidig
kan det være en udfordring at gøre teknologiforståelse både engagerende og relevant. Og
hvad er teknologiforståelse egentlig?
På dette kursus møder du et indhold, der gør dig i stand til at styrke dine elevers
teknologiske handleevne og klæde dem på til fremtiden. Du får kendskab til undervisning i
computationel tænkning og problemløsning, elevernes digitale myndiggørelse og
ansvarlige brug af digitale medier samt skabelse af fysiske og digitale produkter gennem
iterative designprocesser. Derudover bliver du introduceret til metoder og strategier, der
gør det muligt at undervise i teknologiforståelse på en engagerende og meningsfuld
måde.
Kurset tilbyder hands-on-aktiviteter, hvor du eksperimenterer og skaber med teknologi, og
samtidig introduceres du til undersøgende og eksperimenterende tilgange, der fremmer
kreativitet og engagement i læreprocessen.
Kurset strækker sig over to dage og kombinerer oplæg, workshops og praktiske øvelser.
Undervisningen er praksisnær og fokuserer på anvendelse af metoder og værktøjer i din
egen undervisning.
Kurset kombinerer teori og praksis, så du ikke kun hører om teknologiforståelse, men også
prøver det af i konkrete aktiviteter.
Søg tilskud fra Kompetencefonden til dette kursus.
Er du ansat på overenskomst mellem KL og Lærernes Centralorganisation (Danmarks Lærerforening DLF og Uddannelsesforbundet), kan du pr. 1. april 2025 søge midler til kompetenceudvikling i Den Kommunale Kompetencefond.
Du kan modtage op til 30.000 kr. pr. 12 måneder til kursusgebyr, transportudgifter, materialeudgifter, opholdsudgifter og vikarudgifter. Kompetencefonden dækker 80% af det ansøgte beløb. Det resterende beløb skal dækkes af din skole.
Se her, hvordan du søger tilskud via Kompetencefonden: https://vpt.dk/projekt/den-kommunale-kompetencefond
OBS: Husk, at du både skal søge tilskud OG tilmelde dig kurset!
R26-145
Eva Petropouleas Christensen - Pædagogisk konsulent, CFU Absalon
Kristian Neubert Hjuler - Pædagogisk konsulent, CFU Absalon
ROS Professionshøjskolen Absalon, Campus Roskilde - Trekroner Forskerpark 4, 4000 Roskilde
25
25-06-2026