

Tidlig læsning i de yngste klasser kalder på nye metoder, en anderledes og legende tilgang til læsning i engelsk, som både er motiverende og baseret på forskning om tidlig læsning i fremmedsprog. Tidligere har man ventet med at læse til efter den første sprogstart, men nye metoder i sprogindlæringen lægger op til en tidlig start på arbejdet med læsning, men med en anderledes og legende tilgang til læsning i engelsk.
Gennem leg med ordforråd og shared reading skal vi arbejde med mundtlighed og den første læsning, og hvordan billedbøger kan være den tematiske ramme om din undervisning i de yngste klasser. Vi spiller på alle tangenter og læser med hele kroppen.
Dine elever vil begejstres og motiveres til at lære engelsk igennem historier, en undervisning, som vil give dem en god start på læsning i engelsk og samtidigt booste deres mundtlige og skriftlige sprog.
Er du ansat på overenskomst mellem KL og Lærernes Centralorganisation (Danmarks Lærerforening og Uddannelsesforbundet) kan du pr. 1. april
2025 søge midler til kompetenceudvikling i Den Kommunale Kompetencefond. Du kan modtage op til 30.000 kr. pr. 12 måneder til kursusgebyr, transportudgifter, materialeudgifter, opholdsudgifter og vikarudgifter. Kompetencefonden dækker 80% af det ansøgte beløb. Det resterende beløb skal dækkes af arbejdspladsen.
Hos CFU kan du søge tilskud til 1-2-dages kurser med titlen ’Aktiv læring’. Med udgangspunkt i CFU’s samling af læremidler får du masser af input til at berige og udvikle din praksis med fokus på at skabe en varieret undervisning i skolens fag. ’Aktiv læring’ betyder praksisnære kurser med hands-on aktiviteter. Det handler også om at fremme en undervisning, hvor elevernes deltagelse og engagement er i fokus.
Se her, hvordan du søger: https://vpt.dk/projekt/den-kommunale-kompetencefond
Mål
Du vil komme hjem med:
– En grundlæggende viden om tidlig læsning og valg af tekster og bøger.
– Indblik i stilladsering af tekster og materialer med lyd, leg og tasks både før, under og efter læsningen med henblik på at åbne for tekstforståelsen og udjævning af niveauforskelle.
– En forståelse af, hvordan du selv laver dine egne tidlige læseforløb.
– Nye idéer til lege og aktiviteter til træning af ordforråd og mundtlighed.
– Indblik i forskellige kreative final tasks, som egner sig til aldersgruppen.
Målgruppe
Lærere, der underviser i engelsk i indskolingen og på mellemtrinnet.
Underviser
Kirstine Jordan
Kursusnummer
CFU-B26005