Fagligt udbytte
På dette fag drøfter vi, hvordan man igennem samarbejde kan udvikle pædagogisk praksis og samtidig arbejde med at skabe deltagelsesmuligheder og skabe øget trivsel for de børn og unge, der er bekymring for.
Igennem praksisnære cases diskuterer og analyserer vi forskellige dilemmaer, udfordringer og muligheder i det tværprofessionelle samarbejde. Vi skal bl.a. analysere de involverede parters problemforståelser, betingelser og handlemuligheder - og vi skal undersøge, hvordan dette får betydning for børnenes deltagelse, trivsel og udviklingsmuligheder.
Vi skal desuden drøfte, hvordan forældres perspektiver og erfaringer kan inddrages med henblik på at udvikle bedre indsatser og samarbejde.
Og vi skal diskutere, hvordan specialpædagogiske tilgange og ’specialviden’ (fra for eksempel Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) kan inddrages i udviklingen af pædagogiske tiltag på måder, der bliver relevant for de fagprofessionelle, der arbejder med børnene i det daglige.
Undervisningsform
Forelæsning og holdundervisning.
Læs mere om faget
Læs den fulde beskrivelse i kursuskataloget
Støttemuligheder
Den Kommunale Kompetencefond
Den Regionale Kompetencefond
Den Statslige Kompetencefond
Praktiske oplysninger
Udbyder DPU, Aarhus Universitet
ECTS
5 ECTS
Undervisningsniveau
Valgfag på masteruddannelse. Faget kan tages som enkeltfag eller som del af en af masteruddannelse på DPU.
Varighed
18 timers undervisning over 3 dage
Undervisningssprog
Dansk
Adgangskrav
For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i trivsels- og ressourcepsykologi
Datoer 2026:
• 21. januar
• 26. januar
• 30. januar
Ansøgningsfrist
15. november 2025
Undervisningssted
DPU, Aarhus Universitet
Tuborgvej 164, 2400 København NV
Kontakt Efter- og Videreuddannelse, Arts
Telefon: 87 16 10 97
E-mail: evu.arts@au.dk
Pris 12.000 kr. (pålægges ikke moms)
Optagelse Ansøg om optagelse på DPU´s hjemmeside