Undersøgende og eksperimenterende naturfagsdidaktik – Naturens laboratorium – undersøgende arbejde under åben himmel
Kompetencefonden støtter kurser, som lever op til tre kriterier. Men for at gøre det lettere for dig, der skal finde et kursus, har Professionshøjskolerne og CFU’erne udviklet en række kurser, som lever op til kompetencefondens formål. Disse kurser er på den såkaldte "positivliste".
Københavns Professionshøjskole (KP), Center for undervisningsmidler (CFU)
Beskrivelse
Naturfagene lever, når vi træder udenfor. Dette kursus sætter fokus på, hvordan praktisk-undersøgende naturfagsundervisning kan styrkes ved at bruge naturen som læringsrum – både med planlagte observationer og med spontane greb i øjeblikket.
Kurset foregår i felten over to sammenhængende dage – med mulighed for overnatning – så vi kan undersøge naturfænomener, når de er mest aktive: i skumringens skifte, nattens ro og morgenens opvågning.
Vi afprøver, hvordan apps og sensorer kan anvendes til fx artsregistrering, måling af temperatur i jord og luft, lysintensitet, fugtighed og støjniveau. Observationer af stjernehimlen og natteaktive dyr kobles med digitale kort, GPS og himmelkort-apps, som gør det muligt at identificere og dokumentere fund i realtid. Der arbejdes med både kvalitative og kvantitative data, som indsamles, behandles og anvendes i analyse og formidling. Undersøgelserne udvikles med henblik på at styrke elevernes kompetencer i hypotesedannelse, datalæsning og digital teknologi som en naturlig del af naturfagsundervisningen.
Mål: • Du opnår kompetencer i at tilrettelægge undersøgende naturfagsundervisning i og med naturen. • Du lærer at kombinere planlagte og spontane observationer i arbejdet med elever både på mellemtrinnet og i udskolingen. • Du får erfaring med brug af digitale teknologier til dataindsamling i felten. • Du får redskaber til at styrke elevernes undersøgende og refleksive kompetencer under åben himmel.