Projektbaseret STEM-undervisning med fokus på matematik, teknologiforståelse og praksisfaglighed
Kompetencefonden støtter kurser, som lever op til tre kriterier. Men for at gøre det lettere for dig, der skal finde et kursus, har Professionshøjskolerne og CFU’erne udviklet en række kurser, som lever op til kompetencefondens formål. Disse kurser er på den såkaldte "positivliste".
Københavns Professionshøjskole (KP), Center for undervisningsmidler (CFU)
Beskrivelse
Få inspiration og konkrete værktøjer til at styrke din matematikundervisning gennem engagerende STEM-aktiviteter. Kurset giver dig en praksisnær introduktion til, hvordan matematik kan bringes i spil i tværfaglige undervisningsforløb med fokus på innovation, skabende læring og teknologiforståelse.
Du får en grundlæggende forståelse for STEM som didaktisk ramme – med særligt fokus på matematikkens centrale rolle. Gennem hands-on aktiviteter og legende tilgange som tinkering, engineering og makering arbejder vi med at koble teori og praksis, så eleverne motiveres til at tænke undersøgende, kreativt og problemløsende.
Kurset lægger vægt på at udvikle dine kompetencer til at designe forløb, hvor matematik ikke kun forstås, men anvendes i praksis – med teknologi som drivkraft og kreativitet som metode. Du får mulighed for at eksperimentere, videndele og planlægge egne forløb, som engagerer eleverne i meningsfuld, praksisfaglig undervisning.
Mål:
• Matematik i en STEM-kontekst – hvorfor og hvordan? • Udvikling og facilitering af tværfaglig matematikundervisning • Kreativ brug af teknologiske og kunstneriske processer i matematik • Tinkering og makering som adgang til skabende matematik.