Matematik med fokus på myndighed og engagement jf. fagfornyelsen
Kompetencefonden støtter kurser, som lever op til tre kriterier. Men for at gøre det lettere for dig, der skal finde et kursus, har Professionshøjskolerne og CFU’erne udviklet en række kurser, som lever op til kompetencefondens formål. Disse kurser er på den såkaldte "positivliste".
Københavns Professionshøjskole (KP), Center for undervisningsmidler (CFU)
Beskrivelse
Styrk elevernes stemme og handlekraft i undervisningen!
Hvordan kan matematikundervisningen fremme elevernes myndighed og engagement? Vi sætter fokus på, hvordan du kan skabe en undervisning, der giver eleverne mulighed for at tage medansvar, tænke kritisk og handle i verden – med matematik som redskab.
Med afsæt i fagfornyelsens mål om øget elevinddragelse og dannelse arbejder vi med, hvordan matematik kan sættes i spil i autentiske, meningsfulde problemstillinger, der styrker elevernes evne til at tage stilling og agere i samfundet.
Du får konkrete eksempler og værktøjer til forløb, hvor eleverne oplever matematik som noget, der rækker ud over klasselokalet – og hvor deres egne perspektiver og interesser er i centrum. Fokus vil være på dialogisk undervisning, åben problemløsning og samfundsaktuelle temaer.
Indhold: • Hvad vil det sige at styrke elevers myndighed og engagement i matematik? • Udvikling af matematikforløb med åbne, virkelighedsnære problemstillinger. • Elevinddragelse og medbestemmelse i matematikundervisningen. • Samfundsrelevante temaer som klima, økonomi og data i matematik. • Refleksion og evaluering med fokus på elevens rolle som medskaber.
Mål: - værktøjer til at arbejde med undersøgelser i matematik - indsigt i dialogisk undervisning