Tilmeld dig
1. feb
2026

Læringsteori, videnskabsteori og metode I (enkeltfag)

Aalborg universitet

Hvornår
1. feb 2026
Tilmeldingsfrist
15. nov 2025
Hvor
Aalborg
Pris
20.000 kr. + moms
I dette fag arbejder vi med at forstå læringsteoriers grundlag og systematik samt deres relation til praksis. Du får undervisning i begreber om og teorier om læring og læreprocesser af forskellig karakter og i forskellige kontekster.

Enkeltfaget giver dig en bred viden inden for feltet 'læring og læreprocesser'. Du vil gennem projektarbejde opnå træning i at anvende relevante forsknings- og undersøgelsesmetoder i relation til en konkret problemstilling.

"Læringsteori, videnskabsteori og metode I"  (10 ECTS) er et enkeltfag, der hører hjemme på det første semester på Master i Læreprocesser. Som enkeltfagsstuderende følger du undervisningen sammen med de studerende, der følger hele uddannelsen.

Faget "Læringsteori, videnskabsteori og metode I" består af to faglige moduler: "Læringsteori" og "Videnskabsteori og metode I" på hver 5 ECTS-point, som tilsammen udgør faget.

Indhold

Læringsteori (5 ECTS)

Enkeltfaget 'Læringsteori' omfatter begreber om og teorier om læring og læreprocesser af forskellig karakter og i forskellige kontekster. Teorier om læring er udviklet og anvendt indenfor en række humanistiske, samfundsvidenskabelige og tværfaglige videnskabsområder, og de omhandler mange forskellige arenaer for læring, herunder uddannelse og arbejdsliv. I faget arbejdes med at forstå læringsteoriers grundlag og systematik samt deres relation til praksis.

Videnskabsteori og metode I (5 ECTS)

Modulet 'Videnskabsteori og metode I' sigter mod at give indsigt i og erfaring med forskningsmæssige arbejdsmåder og empiriske metoder i studiet af læring og læreproces. Formålet hermed er, at de studerende selv skal kunne designe og forestå empiriske studier af læring og læreproces, samt forholde sig kritisk og reflekteret til studier og forskningsresultater indenfor området.

Læringsmål

Den studerende skal gennem modulet opnå forskningsbaseret viden om:

grundlæggende videnskabsteori og metode i relation til studier af læreprocesser 
udvalgte kvalitative og kvantitative undersøgelsesmetoder og disses anvendelsesmuligheder inden for lærings- og uddannelsesforskning, herunder kendskab til metodernes videnskabsteoretiske forudsætninger
problemorienteret projektarbejde som tilgang til studier og forskning,
 
færdigheder i:

at kunne udvælge og anvende relevante videnskabelige metoder og redskaber i tilrettelæggelsen af undersøgelser inden for lærings- og uddannelsesområdet 
at håndtere generelle metoder og redskaber til undersøgelse af problemstillinger i uddannelses- og organisationskontekster
at udfærdige en relevant problemformulering samt anvende det problemorienterede projektarbejde som tilgang til studier og forskning
at kunne formidle og diskutere viden og problemstillinger inden for fagområdet til forskellige målgrupper, herunder fagfæller og ikke-fagfæller,

kompetencer til:

at igangsætte et videnskabeligt undersøgelsesarbejde inden for lærings- og uddannelsesområdet 
at gennemføre valide beskrivelser og analyser af læring og læringsbaserede forandringsforløb gennem brug af udvalgte undersøgelsesmetoder.

Læringsmål og udbytte

Udbytte

Du vil på dette enkeltfag opnå færdigheder I

  • at anvende teorier om læring og læreprocesser til diskussion og analyse af udvalgte områder og problemfelter
  • at kunne formidle og diskutere viden og problemstillinger inden for fagområdet til forskellige målgrupper, herunder fagfæller og ikke-fagfæller.

Du vil opnå kompetencer til

  • at analysere, sammenligne og kritisk vurdere læringsteoriers menneskesyn, vidensopfattelse og læringsopfattelse
  • at analysere og vurdere en given praksisrelateret problematik ud fra et læringsteoretisk perspektiv gennem anvendelse af modulets teorier.
Læringsmål

Den studerende skal gennem modulet opnå forskningsbaseret viden om:

  • læreprocesser og opfattelser af læring i historisk, kulturelt og samfundsmæssigt perspektiv
  • de væsentligste humanistiske, samfundsvidenskabelige og tværfaglige teorier om læring og læreprocesser, herunder viden om teoriernes videnskabsteoretiske grundlag.

Seminardatoer, undervisningssted og øvrige udgifter

Seminardatoer

Næste opstart af modulet bliver 1. februar 2026

Undervisningen på enkeltfaget samles så vidt muligt.

Det endelige program for enkeltfaget ligger først klar op mod studiestart.

Seminardatoer (kommer snarest)

Undervisingssted

Master i Læreprocesser holder sine undervisningsseminarer i Aalborg på denne adresse:

Aalborg Universitetsbibliotek (AUB)
Kroghstræde 3
9220 Aalborg Ø.

Øvrige udgifter

Ud over deltagerbetalingen vil der være udgifter til litteratur ca. 1000 kr. samt obligatorisk forplejning ca. 450 kr. pr. seminar (som opkræves inden første seminar).

Undervisere

  • Jin Hui

    Lektor, Institut for Kultur og Læring

  • Antonia Scholkmann

    Lektor, Institut for Kultur og Læring

Opdateret den 2025-08-26 15:49:36
1. feb 2026
Aalborg

Se også

Job fra lærerjob.dk