Tilmeld dig
8. apr
2026

Aktiv læring i teknologiforståelse: Mange veje til teknologiforståelse

Kompetencefonden støtter kurser, som lever op til tre kriterier. Men for at gøre det lettere for dig, der skal finde et kursus, har Professionshøjskolerne og CFU’erne udviklet en række kurser, som lever op til kompetencefondens formål. Disse kurser er på den såkaldte "positivliste".

Læs mere her

Københavns Professionshøjskole

Hvornår
8. apr 2026
Tilmeldingsfrist
11. mar 2026
Hvor
1799 København V, Campus Carlsberg
Pris
3.708 kr. + moms
Nysgerrig på teknologiforståelse, måske som valgfag? Gennem undersøgende og praksisnære tilgange kobles didaktik, læremidler og faglighed. Styrk kompetencer inden for digital teknologiforståelse, kreativitet, kunstig intelligens og programmering.

Kursusbeskrivelse

Kursusnummer
CFU-K26010-dlf

Er du lærer i folkeskolen? Så kan du søge tilskud til kurset. Klik her. https://www.kp.dk/videreuddannelser/fagkurser-med-tilskud/

Som underviser oplever du måske usikkerhed omkring, hvordan du bedst integrerer teknologiforståelse i din undervisning. Måske mangler du viden om de digitale teknologier, som eleverne skal mestre og forholde sig til i en stadig mere digitaliseret verden. Samtidig kan det være en udfordring at gøre teknologiforståelse både engagerende og relevant, så eleverne bliver forberedt på fremtidens arbejdsmarked og samfund.

På dette kursus møder du et indhold, der gør dig i stand til at styrke dine elevers teknologiske handleevne og klæde dem på til fremtiden. Du får kendskab til undervisning i computationel tænkning og problemløsning, elevernes digitale myndiggørelse og ansvarlige brug af digitale medier samt skabelse af fysiske og digitale produkter gennem iterative designprocesser. Derudover bliver du introduceret til metoder og strategier, der gør det muligt at undervise i teknologiforståelse på en engagerende og meningsfuld måde.

Kurset tilbyder hands-on aktiviteter, hvor du eksperimenterer og skaber med teknologi, samtidig introduceres du til undersøgende og eksperimenterende tilgange, der fremmer kreativitet og engagement i læreprocessen.

Mål

På kurset får du en grundig introduktion til teknologiforståelse, så du kan bringe det direkte ind i din undervisning. Vi arbejder hands-on og praksisnært med emner, metoder og redskaber, der gør det spændende og tilgængeligt.

Du vil blandt andet komme til at:

  • Eksperimentere og skabe med teknologi gennem forskellige kreative processer, der gør teknologiforståelse engagerende for eleverne
  • Udforske programmering ud fra konkrete og legende tilgange, der gør det nemt og motiverende at introducere eleverne til kodning og robotter
  • Arbejde med designprocesser, hvor du lærer at udvikle og forbedre idéer gennem iterative tilgange, som både styrker kreativitet og problemløsning
  • Blive introduceret til generativ kunstig intelligens og få idéer til, hvordan denne kan bruges som en del af undervisningen for at fremme elevernes nysgerrighed og forståelse for fremtidens teknologi
  • Få indsigt i, hvordan du kan gøre eleverne til ansvarlige digitale borgere ved at integrere kritisk tænkning og etiske overvejelser i dit arbejde med digitale medier. Kurset kombinerer teori og praksis, så du ikke kun hører om teknologiforståelse, men også prøver det af i konkrete aktiviteter.

Målgruppe

Lærere i grundskolen, der underviser eller ønsker at undervise i teknologiforståelse som valgfag eller på anden måde er nysgerrig på teknologiforståelse.

Undervisere

Jakob Damgaard Laursen, pædagogisk konsulent, CFU og Martin Thun Klausen, pædagogisk konsulent, CFU

Pris

3.708 kr.

Prisen på kurset er 5.035 kr. inkl. moms. Pga. momsregler opkræves dette beløb som deltagerbetaling: 3.708 kr. (u/moms) og forplejning: 400 kr. (inkl. moms)

Opdateret den 2025-05-27 09:01:18
8. apr 2026
1799 København V, Campus Carlsberg

Se også