Tilmeld dig
1. sep
2025

Fagligt løft i dansk - indskoling og mellemtrin

Kompetencefonden støtter kurser, som lever op til tre kriterier. Men for at gøre det lettere for dig, der skal finde et kursus, har Professionshøjskolerne og CFU’erne udviklet en række kurser, som lever op til kompetencefondens formål. Disse kurser er på den såkaldte "positivliste".

Læs mere her

UCN

Hvornår
1. sep 2025
Tilmeldingsfrist
30. maj 2025
Hvor
9800 Hjørring, Campus Skolevangen
Kontakt
Dorthe Geisnæs
dge@ucn.dk
72690429
Pris
10.450 kr. + moms
Skal din danskundervisning være kendetegnet ved en læse- og skrivepraksis, der hjælper alle elever godt i gang med at udvikle læse- og udtryksglæde med afsæt i elevernes forskellige forudsætninger? Så er kurset her noget for dig

Hvad får du ud af kurset?

Iflg. PIRLS 2021 mister danske skoleelever i højere grad end før læseglæden, når de når 4. klasse. De har lavere tiltro til egen læseforståelse og svært ved at læse og forstå informerende tekster. Hvilken viden har vi om engagerende undervisning i sprog og tekster, og hvordan kan vi planlægge, gennemføre og evaluere danskundervisningen i 1. - 6. klasse, så eleverne udvikler læse- og udtryksglæde? Dette kursus har som mål at inspirere og bidrage med ny viden, som du kan anvende i udviklingen af din daglige danskundervisning.

På kurset får du også den nyeste viden om god danskundervisning målrettet elever i indskolingen og på mellemtrinnet. Du vil arbejde med forskellige undervisningsformer, opgavetyper, modellering, stilladsering og feedback, som kan bidrage til at engagere dine elever i at gå på opdagelse i sprog og tekster, og udvikle dem som kompetente læsere og skrivere i mange forskellige situationer og modaliteter.

Fagligt indhold

På kurset sætter vi fokus på engagerende begyndende og fortsat læse- og skriveundervisning. På dette kursus arbejder vi undersøgende og kreativt med bl.a. dialogisk læsning, mundtlighed og læsetilegnelsen. Derudover arbejder vi med grammatik med afsæt i nyere børnenoveller og børneromaner samt tekstproduktion med afsæt i forskellige typer af design (skriveordrer). Sidst men ikke mindst kigger vi på opdagende skrivning som en integreret del af undervisningen i læsning.

  • Du vil med afsæt i nyeste forskning og læremidler arbejde med ideer til differentieret undervisning i at læse tekster og til gode tekstvalg
  • Du vil få viden om, hvordan du kan arbejde med skrivning, som en integreret del af undervisningen i læsning
  • Du vil blive klogere på, hvordan du kan stille opgaver, som engagerer og udfordrer dine elever, så de udvikler sprog- og tekstkompetencer i mange forskellige situationer og modaliteter, og så deres læse- og udtryksglæde højnes

Kurset tager udgangspunkt i undervisningsfagets kerneindhold, udvikling og fagfornyelse.

Målgruppe

Kurset henvender sig til dig, der er dansklærer, og som gerne vil have ny viden og inspiration til undervisningsmetoder og materialer, der skaber engagerende danskundervisning i 1. - 6. klasse.

Praktisk information

Opbygning og forløb

Kursusforløbet består af 5 kursusdage á 6 timer.

Med afsæt i konkrete undervisningseksempler og -ideer inddrages den didaktiske forskning inden for danskfagets forskellige felter. Der vil således være et samspil mellem konkrete eksempler på undervisning fra praksis på den ene side, og hvordan disse kan begrundes didaktisk på den anden.

Vi vil arbejde med forskellige undervisningsformer, opgavetyper, modellering, stilladsering og feedback.

Opdateret den 2025-04-23 12:04:08
1. sep 2025
9800 Hjørring, Campus Skolevangen

Se også