Fagligt udbytte
Som deltager på dette kursus får du viden om og redskaber til at tilrettelægge en undervisning, der stilladserer de flersprogede elevers læring og tilegnelse af både fagets indhold og det dertilhørende faglige sprog.
Du får ideer til, hvordan du kan planlægge og afvikle en undervisning bygget op om sproglige aktiviteter, der giver eleverne rige muligheder for at træne det nye sprog – med afsæt i de sproglige kompetencer, eleven allerede har.
Kurset tager udgangspunkt i undervisningsfagets kerneindhold, udvikling og fagfornyelse.
Fagligt indhold
På kurset, der strækker sig over fem dage, får du viden om og redskaber til at tilrettelægge og gennemføre en sprogbaseret undervisning, hvor:
- Elevernes kommunikative kompetencer er i fokus.
- Faglige mål suppleres af sproglige mål.
- Eleverne producerer sprog og får træningstid.
- Forforståelse, introduktion af nye fagbegreber, systematisering af nyt fagsprog og præsentation udgør den røde tråd i undervisningsforløbene.
- Elevernes flere sprog bliver en naturlig del af læringsrummet.
På kurset får du viden og faglige oplæg, du præsenteres for aktiviteter, du kan afprøve i egen praksis og du får mulighed for at drøfte din undervisning og den nye inspiration med kolleger fra andre skoler.
Målgruppe
Kurset henvender sig til faglærere i alle fag og på alle klassetrin, DSA-vejledere samt læsevejledere
Undervisningen
På kurset vil undervisningsformen være en blanding af viden-input, opgaver, drøftelser, refleksioner samt afprøvninger såvel på kurset som i egen praksis.