Matematik bliver ofte omtalt som skolens svære fag, men sådan behøver det ikke at være. Matematik kan nemlig være både sjovt, eksperimenterende samt være med til at fremme og åbne øjnene for naturvidenskabelige erkendelser, der både er anvendelige i skoledagen og ”ude i det virkelige liv”.
På kurset her får du gennem fem dage mulighed for at fordybe dig, diskutere og lade dig inspirere af forskningsbaserede perspektiver og tanker om god matematikundervisning.
Du lærer konkret at:
Du kan få tilskud
Vi vil opfordre dig til, at du tilmelder dig kurset med det samme, selvom du først kan søge tilskud pr. 1. april - der er nemlig et begrænset antal pladser. Tilskuddet dækker op til 80% af udgifterne til kursusgebyr, vikardækning, transport, ophold og materialer. Det resterende beløb skal dækkes af din arbejdsplads.
Du har mulighed for at søge tilskuddet, hvis du er ansat på overenskomst mellem KL og Lærernes Centralorganisation (Danmarks Lærerforening og Uddannelsesforbundet). Læs mere om, hvordan du søger tilskuddet.
Undervisningens mål er at inspirere og bidrage med ny viden, som du kan anvende i din daglige matematikundervisning. Vi skal have fokus på problembaseret læring, så du kan støtte dine elever i at løse autentiske, udfordrende og reelle problemstillinger ved at anvende matematisk viden og færdigheder.
Forløbet, der strækker sig over fem dage, har hver gang sit tema. Temaerne er:
Forløbet henvender sig til dig, der underviser – eller skal til at undervise – i matematik i indskolingen eller på mellemtrinnet.
Undervisningen veksler mellem teoretiske oplæg, holddiskussion, refleksion og gruppearbejde. Undervejs skal du reflektere over din egen opgaveløsning.