Fagligt udbytte
Iflg. PIRLS 2021 mister danske skoleelever i højere grad end før læseglæden, når de når 4. klasse. De har lavere tiltro til egen læseforståelse og svært ved at læse og forstå informerende tekster.
Hvilken viden har vi om engagerende undervisning i sprog og tekster, og hvordan kan vi planlægge, gennemføre og evaluere danskundervisningen i 1. - 6. klasse, så eleverne udvikler læse- og udtryksglæde?
Dette kursus har som mål at inspirere og bidrage med ny viden, som du kan anvende i udviklingen af din daglige danskundervisning.
Kurset tager udgangspunkt i undervisningsfagets kerneindhold, udvikling og fagfornyelse.
Fagligt indhold
På kurset, der strækker sig over fem dage, sætter vi fokus på engagerende begyndende og fortsat læse- og skriveundervisning:
- Du vil med afsæt i nyeste forskning og læremidler arbejde med ideer til differentieret undervisning i at læse tekster og til gode tekstvalg.
- Du vil få viden om, hvordan du kan arbejde med skrivning, som en integreret del af undervisningen i læsning.
- Du vil blive klogere på, hvordan du kan stille opgaver, som engagerer og udfordrer dine elever, så de udvikler sprog- og tekstkompetencer i mange forskellige situationer og modaliteter, og så deres læse- og udtryksglæde højnes.
Målgruppe
Kurset henvender sig til dig, der er dansklærer, og som gerne vil have ny viden og inspiration til undervisningsmetoder og materialer, der skaber engagerende danskundervisning i 1. - 6. klasse.
Undervisning
Med afsæt i konkrete undervisningseksempler og -ideer inddrages den didaktiske forskning inden for danskfagets forskellige felter. Der vil således være et samspil mellem konkrete eksempler på undervisning fra praksis på den ene side, og hvordan disse kan begrundes didaktisk på den anden.
Vi vil arbejde med forskellige undervisningsformer, opgavetyper, modellering, stilladsering og feedback.