Tilmeld dig
22. sep
2025

Aktiv læring i teknologiforståelse: Mange veje til teknologiforståelse

Kompetencefonden støtter kurser, som lever op til tre kriterier. Men for at gøre det lettere for dig, der skal finde et kursus, har Professionshøjskolerne og CFU’erne udviklet en række kurser, som lever op til kompetencefondens formål. Disse kurser er på den såkaldte "positivliste".

Læs mere her

Professionshøjskolen Absalon

Hvornår
22. sep 2025
Tilmeldingsfrist
18. aug 2025
Hvor
4000 Roskilde, Campus Roskilde
Kontakt
Henriette Mortensen
hmo@pha.dk
+4572481252
Pris
3.920 kr. + moms
Nysgerrig på teknologiforståelse, måske som valgfag? Gennem undersøgende og praksisnære tilgange kobles didaktik, læremidler og faglighed. Styrk kompetencer inden for digital teknologiforståelse, kreativitet, kunstig intelligens og programmering.

Kursusbeskrivelse

Henvender sig til

Lærere i grundskolen, der underviser eller ønsker at undervise i teknologiforståelse som valgfag eller på anden måde er nysgerrig på teknologiforståelse. Kurset er introducerende og relevant for dig, der gerne vil i gang med at undervise i teknologiforståelse.

Indhold

Aktiv læring i teknologiforståelse: Mange veje til teknologiforståelse

Nysgerrig på teknologiforståelse, måske som valgfag? Gennem undersøgende og praksisnære tilgange kobles didaktik, læremidler og faglighed. Styrk kompetencer inden for digital teknologiforståelse, kreativitet, kunstig intelligens og programmering.

Udbytte af kurset:

Som underviser oplever du måske usikkerhed omkring, hvordan du bedst integrerer teknologiforståelse i din undervisning. Måske mangler du viden om de digitale teknologier, som eleverne skal mestre og forholde sig til i en stadig mere digitaliseret verden. Samtidig kan det være en udfordring at gøre teknologiforståelse både engagerende og relevant, så eleverne bliver forberedt på fremtidens arbejdsmarked og samfund.

På dette kursus møder du et indhold, der gør dig i stand til at styrke dine elevers teknologiske handleevne og klæde dem på til fremtiden. Du får kendskab til undervisning i computationel tænkning og problemløsning, elevernes digitale myndiggørelse og ansvarlige brug af digitale medier samt skabelse af fysiske og digitale produkter gennem iterative designprocesser. Derudover bliver du introduceret til metoder og strategier, der gør det muligt at undervise i teknologiforståelse på en engagerende og meningsfuld måde.

Kurset tilbyder hands-on aktiviteter, hvor du eksperimenterer og skaber med teknologi, samtidig introduceres du til undersøgende og eksperimenterende tilgange, der fremmer kreativitet og engagement i læreprocessen.

Fagligt indhold:

På kurset får du en grundig introduktion til teknologiforståelse, så du kan bringe det direkte ind i din undervisning. Vi arbejder hands-on og praksisnært med emner, metoder og redskaber, der gør det spændende og tilgængeligt. Du vil blandt andet komme til at:

Eksperimentere og skabe med teknologi gennem forskellige kreative processer, der gør teknologiforståelse engagerende for eleverne

Udforske programmering ud fra konkrete og legende tilgange, der gør det nemt og motiverende at introducere eleverne til kodning og robotter

Arbejde med designprocesser, hvor du lærer at udvikle og forbedre idéer gennem iterative tilgange, som både styrker kreativitet og problemløsning

Blive introduceret til generativ kunstig intelligens og få idéer til, hvordan denne kan bruges som en del af undervisningen for at fremme elevernes nysgerrighed og forståelse for fremtidens teknologi

Få indsigt i, hvordan du kan gøre eleverne til ansvarlige digitale borgere ved at integrere kritisk tænkning og etiske overvejelser i dit arbejde med digitale medier. Kurset kombinerer teori og praksis, så du ikke kun hører om teknologiforståelse, men også prøver det af i konkrete aktiviteter.

Praktisk information:

Kurset strækker sig over to hele dage a 6 timer og kombinerer oplæg, workshops og praktiske øvelser. Undervisningen er praksisnær og fokuserer på anvendelse af metoder og værktøjer i egen undervisning.

Praktiske oplysninger

Kurset strækker sig over to hele dage a 6 timer og kombinerer oplæg, workshops og praktiske øvelser. Undervisningen er praksisnær og fokuserer på anvendelse af metoder og værktøjer i egen undervisning.

Kursusnr

R25-162

Undervisere

Eva Petropouleas Christensen - Pædagogisk konsulent, CFU Absalon

Knud Kofod-Hansen - Pædagogisk konsulent for teknologiforståelse

Kristian Neubert Hjuler - Pædagogisk konsulent, CFU Absalon

Sted

ROS Professionshøjskolen Absalon, Campus Roskilde - Trekroner Forskerpark 4, 4000 Roskilde

Ledige pladser

25

Tilmeldingsfrist

18-08-2025

Opdateret den 2025-04-25 10:39:12
22. sep 2025
4000 Roskilde, Campus Roskilde

Se også